
۵ چالش اصلی که بانکداری باز به حل آنها کمک میکند
روش دریافت پرداخت از مشتریان توسط کسبوکارها طی سالهای اخیر ثابت بوده است. در نبود نوآوری مشتریان و کسبوکارها با سیستمهای ناکارآمد و قدیمی کار میکنند که چالشهای اجتنابپذیر مختلفی را به وجود می آورند. از زمان معرفی بانکداری باز در سال ۲۰۱۸ توسط بریتانیا و به عنوان بخشی از PSD2، شاهد توسعه این مفهوم در نقاط مختلف دنیا بودهایم. بانکداری باز در حال حاضر حدود ۱۵۰ ساعت عملیاتی در زمان کسبوکارها صرفهجویی کرده و هزینهها را به طرز چشمگیری کاهش میدهد.
اکنون و بعد از ۷ سال، بانکداری باز به مشتریان و کسبوکارها اجازه میدهد به صورت امن دادههای بانکی خود نظیر اطلاعات تراکنشها و جزییات حساب را به اشتراک گذاشته و و فرایند پرداخت را تسهیل کنند. با کمک بانکداری باز مشتریان برای پرداخت دیگر نیازی به کارت ندارند و لازم نیست اطلاعات حسابشان را با دیگران به اشتراک بگذارند. در ادامه به ۵ چالش اصلی که بانکداری باز برای آنها راهکار ارائه داده را بررسی میکنیم.
کاهش خطر کلاهبرداری
طبق گزارش بانک مرکزی بریتانیا نیمه اول سال ۲۰۲۴ حدود ۵۷۱ میلیون پوند از طریق کلاهبرداری پرداخت به سرقت به رفته است. با این که بانکها از طریق اقدامات خود مانند احراز هویت مشتری موفق شدهاند جلوی به سرقت رفتن ۷۱۰ میلیون پوند را بگیرند، کلاهبرداریهای پرداخت برای کسبوکارها تبدیل به یک دردسر بزرگ شدهاند. راهکارهای مبتنی بر بانکداری باز به راههای امنتر و سادهتری برای دریافت پرداخت ارائه میکنند که نیاز به دریافت، ذخیره و استفاده از اطلاعات حساب را از بین میبرد.
یکپارچهسازی اقدامات پیشگیرانه مانند مواردی که در سند PSD2 ذکر شده، برای محافظت از اطلاعات مشتریان ضروریاند. این موضوع که مشتریان بتوانند روش امنیتی مورد نظر خودشان از جمله استفاده از اثر انگشت، رمز عبور یا تشخیص چهره را روی دستگاهشان داشته باشند، یک لایه ارزشمند محافظتی را برای مشتریان ایجاد میکند که در مدلهای سنتی قابل پیادهسازی نیست.
کاهش خطر ذخیرهسازی اطلاعات حساس
طی سالهای اخیر گزارشهای متعددی از حملات موفق سایبری و به سرقت رفتن اطلاعات کاربران از سایتها و شرکتهای بزرگ منتشر شده است که خطرات مختلفی برای کاربران و کسبوکارها به همراه دارد. با حذف نیاز به دریافت و ذخیرهسازی اطلاعات حساس مشتریان مانند اطلاعات کارت، خطر دسترسی سارقان به اطلاعات کاربران از بین رفته و کسبو کارها به دلیل نداشتن اطلاعات حساس، کمتر مورد حملات سایبری قرار میگیرند.
ایجاد ثبات در گردش نقدینگی
کسبوکارها برای ایجاد موقعیتهای رشد باید بتوانند امکان دسترسی به نقدینگی و سرمایه را در سریعترین و باثباتترین حالت فراهم آورند. چالشهای به وجود آمده ناشی از گردش نقدینگی ضعیف تاثیر منفی چشمگیری روی عملیاتهای روزانه داشته و باعث کاهش عملکرد کسبو کار میشود. پرداختی دیرهنگام و سرعت پرداخت پایین مهمترین چالشهای ایجاد شده توسط نقدینگی ضعیف هستند.
عدم دسترسی به سرمایه مورد نیاز در زمان لازم میتواند باعث عقب افتادن پرداخت تامینکنندگان، کارمندان یا تسهیلاتدهندگان میشود. به این ترتیب زنجیره تامین مختل شده و جریمههای پرداختی شامل حال کسبوکار میشود که خود به ایجاد یک چرخه منفی کمک میکند. به این ترتیب خللهای کوتاهمدت میتواند به چالشهای بلندمدت تبدیل شده و به مرور فرایند توسعه محصول و تامین تجهیزات و به طور کلی مقیاسپذیری سیستم مختل میشود. بانکداری باز با ایجاد یک روش امن و سریع برای پرداخت آنی به کسبوکارها کمک میکند گردش نقدینگی باثباتتری را تجربه کنند. از سوی دیگر شفافیت بیشتر در مدیریت جریان درآمدی باعث میشود کسبوکار نظارت بهترین روی نقدینگی خود داشته و تصمیمهای آگاهانهتری بگیرد.
ایجاد یک تجربه کاربری سادهتر
تجربه کاربری بهتر هدف نهایی بسیاری از کسبوکارهای امروزی است. روشهای سنتی دریافت پرداخت از مشتریان اغلب میتواند با خطاهای مختلف فردی و سیستمی رو به رو شود که در نهایت به کلافگی مشتری و ایجاد یک تجربه کاربری نامطلوب منجر میشود. بانکداری باز با حذف امکان بروز این خطاها و تسهیل فرایند پرداخت تجربه کاربری بهتری را برای مشتریان رقم زده و به افزایش رضایت آنها کمک میکند.
صرفهجویی در زمان و هزینه
برای موفقیت کسبوکارها و ایجاد موقعیتهای رشد پیدا کردن پول و زمان اضافی برای سرمایهگذاری مجدد ضروری است. سرعت روشهای پرداخت سنتی اغلب کند است و در صورت بروز خطا نیاز به طی فرایندهای چند مرحلهای برای عیبیابی و رفع مشکل دارند که خود هزینه کسبوکار را افزایش داده و زمان زیادی را از کارمندان مسئول میگیرد. کسبوکارهایی که از روشهای سنتی پرداخت استفاده میکنند هزینه زیادی را به پردازش پرداخت اختصاص میدهند اما کسبوکارهایی که به بانکداری باز روی آوردهاند، به طور میانگین طی یک هفته ۴۴ ساعت در انجام عملیاتهای روزانه صرفهجویی میکنند.
مسیر پیش رو
بانکداری باز راههای نوآورانهای برای افزایش کارآمدی در کسبوکارها و ایجاد یک تجربه کاربری لذتبخش ارائه میکنند که سیستمهای سنتی نمیتوانند آنها را پوشش دهند. از افزایش امنیت در پرداخت گرفته تا کاهش هزینهها و صرفهجویی در زمان، کسبوکارها بدون شک برندگان اصلی بانکداری باز هستند.